Modificările şi completările aduse de OG nr. 12/2014 la legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale şi altor acte în domeniul protecţiei concurenţei

Modificările şi completările aduse de OG nr. 12/2014 la legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale şi altor acte în domeniul protecţiei concurenţei

28 septembrie 2014
 

noutati

noutati

  • Modificările şi completările aduse de OG nr. 12/2014 la legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale şi altor acte în domeniul protecţiei concurenţei

Ordonanţa Guvernului nr.  12 din 31 Iulie 2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale şi a altor acte în domeniul protecţiei concurenţei (publicată în Monitorul Oficial nr. 586 din 06. 08.2014)

Principalele modificări aduse prin OG nr. 12/2014 au în vedere extinderea  sferei practicilor de concurenţă neloială, mărirea nivelului amenzilor, delimitarea şi totodată extinderea competenţelor Consiliului Concurenţei, înfiinţarea Consiliului Interinstituţional în domeniul combaterii Concurenţei neloiale, posibilitatea Consiliului Concurenţei de a prioritiza cazurile de încălcare a Legii concurenţei nr. 21/1996.

Extinderea sferei practicilor de concurenţă neloială

Din cele  8 forme ale concurenţei neloiale prevăzute în legea anterioară  (fostul art 4,literele a-h), în noua ordonanţă sunt reţinute doar două (denigrarea concurenţei şi deturnarea clientelei), cu definiţiile modificate. Ordonanţa lasă însă o arie foarte largă de apreciere a formelor concurenţei neloiale  prin introducerea, la art 2 lit c, a dispoziţiei “orice alte practici comerciale care contravin uzanţelor cinstite şi principiului general al bunei-credinţe şi care produc sau pot produce pagube oricăror participanţi la piaţă”.

Nivelul amenzilor se măreşte

–           amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei pentru contravenţiile săvârşite de persoane juridice;

–           amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru contravenţiile săvârşite de persoane fizice.

Delimitarea competenţelor Consiliului Concurenţei

Art. 21, nou introdus,  stabileşte că sancţionarea unor fapte de concurenţă neloială prin publicitate înşelătoare sau comparativă, încălcarea drepturilor de proprietate industrială sunt în competenţa autorităţilor stabilite prin legile speciale. Aceste autorităţi vor face parte din Consiliul interinstituţional în domeniul combaterii concurenţei neloiale.

Extinderea competenţelor Consiliului Concurenţei

Noua ordonanţă extinde competenţele Consiliului Concurenţei prin introducerea  Art. 34, potrivit căruia  Inspectorii de concurenţă pot solicita întreprinderilor, precum şi autorităţilor şi instituţiilor publice informaţiile şi documentele care le sunt necesare pentru soluţionarea sesizărilor privind practicile de concurenţă neloială. Este introdusă şi posibilitatea de a efectua inspecţii inopinate, dacă există indicii că pot fi găsite documente sau pot fi obţinute informaţii considerate necesare pentru îndeplinirea misiunii lor.

Consiliul interinstituţional în domeniul combaterii concurenţei neloiale

Art. 81 prevede constituirea Consiliul interinstituţional în domeniul combaterii concurenţei neloiale, ca organism nepermanent, care va avea rolul  definirii şi implementării politicilor publice în domeniul combaterii concurenţei neloiale şi va fi coordonat de Ministerul Finanţelor Publice

Acesta va avea următoarea componenţă: a) Ministerul Finanţelor Publice; b) autoritatea naţională de concurenţă; c) autoritatea responsabilă de protecţia drepturilor în domeniul audiovizualului; d) autoritatea naţională pentru protecţia consumatorilor; e) autoritatea responsabilă de protecţia proprietăţii industriale; f) autoritatea responsabilă de protecţia drepturilor de autor şi a drepturilor conexe.

Posibilitatea acordată Consiliului Concurenţei de a prioritiza cazurile

Art.III din OG nr. 12/2014 aduce modificări şi Legii concurenţei nr. 21/1996. Astfel, la  articolul 33, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:  “ În vederea utilizării raţionale a resurselor pentru efectuarea investigaţiilor, Consiliul Concurenţei poate prioritiza cazurile în funcţie de potenţialul impact asupra concurenţei efective, de interesul general al consumatorilor sau de importanţa strategică a sectorului economic vizat.”