UNIUNEA NAŢIONALĂ A BAROURILOR DIN ROMÂNIA
Consiliul U.N.B.R.
HOTĂRÂREA nr. 211
12 iunie 2025
Consiliul Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR), în ședința din 12 iunie 2025,
În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 47 și 65 lit. ș) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările și completările ulterioare (în continuare Lege),
Ținând cont de Hotărârea Consiliului UNBR nr. 242/11-12 martie 2022 prin care s-a aprobat ca platforma „www.cautavocat.ro”, deținută de Baroul Constanța să fie preluată de UNBR și să devină Platforma UNBR de intermediere avocat client, urmând a conține, pentru început, doar componenta de intermediere a contactului dintre avocat și client (platformă statică), cu opțiunea de a fi ulterior upgradată și cu componenta facilitării desfășurării activităților profesionale;
Analizând propunerea înaintată de domnul avocat consilier Dan-Sebastian Chertes privind extinderea funcționalității platformei;
Având în vedere dezbaterile din ședința Consiliului,
H O T Ă R Ă Ș T E :
Art. 1. (1) – Se aprobă extinderea funcționalității platformei conform propunerii cuprinse în anexa la prezenta hotărâre.
(2) Se mandatează GL6 pentru efectuarea demersurilor necesare în vederea realizării platformei conform cerințelor menționate la alin. (1) din prezentul articol, urmând să prezinte raport în acest sens, inclusiv privind costurile, la viitoarea ședință a Consiliului UNBR.
Art. 2. – Prezenta hotărâre se comunică membrilor Consiliului UNBR și se publică pe website-ul www.unbr.ro.
CONSILIUL U.N.B.R.
Descarcă Hotărârea fișier DOCX / PDF
Anexa la Hotărârea Consiliului UNBR nr. 211/12 iunie 2025
PROPUNERE
de completare a funcționalității platformei cautavocat.ro
Având în vedere obiectivele de politică profesională ale UNBR pentru perioada 2023 – 2027, propun implementarea, prin intermediul platformei cautavocat.ro a unei funcționalități noi.
1. Obiectiv
Scopul funcționalității este de a pune în legătură avocații din toată țara, care doresc să colaboreze pe proiecte/dosare individuale.
Ideea este inspirată din platforma www.swim.legal, funcțională în Franța. Diferența este că în Franța aceasta este o platformă care intermediază această relație contracost, în timp ce prezenta propunere are în vedere punerea la dispoziția colegilor avocați, în mod gratuit, a unei funcționalități care poate să se dovedească extrem de utilă.
2. Conținutul funcționalității
Având în vedere că platforma cautavocat.ro conține profilele tuturor avocaților din România, apare ca un teren bun pe care se pot exploata soluții tehnice care să ofere colegilor și alte funcționalități utile în profesie.
Pornind de la premisa (observată și din solicitările apărute pe grupurile de avocați din Facebook de colaborări punctuale) că avocații din toată țara pot avea nevoie, punctual, fie de o substituire într-un dosar de la o altă instanță, fie de o colaborare pe un anumit proiect/dosar pentru că o cere fie complexitatea dosarului, fie lipsa de timp, funcționalitatea vine să acopere această nevoie, punând în legătură cererea cu oferta.
Soluția ar putea fi folosită și de societățile mari de avocatură pentru colaborări punctuale, denumite și project-based, fără a fi necesară cooptarea de noi avocați permanenți în societate. Un astfel de mod de a colabora poate și să conducă la identificarea de noi avocați cu care să se stabilească ulterior colaborări permanente sau chiar cooptări în cadrul birourilor din teritoriu etc.
3. Modul de funcționare
Pentru început consider că ar fi suficientă funcționalitatea postării de cereri punctuale, detaliate (după cum voi arăta mai jos).
a) Este necesară crearea unei secțiuni separate a platformei, unde accesul să fie restricționat doar avocaților, prin datele de autentificare folosite și la accesarea contului propriu actual. Secțiunea ar putea fi denumită „Cereri de colaborare”/„Colaborări punctuale” etc.
b) Respectiva secțiune va afișa cererile de colaborări, cu posibilitate de filtrare după criteriile aferente cererii.
c) Cererea de colaborare, care va putea fi creată de oricare dintre avocații cu cont în platformă din propriul profil, va conține: domeniul de drept (civil, penal etc.), localitatea/instanța în/la care se cere colaborarea; onorariul retrocedat care se oferă; activitatea avocațială care este necesar a fi prestată cât mai în detaliu arătată, dar cu evitarea oferirii de informații confidențiale; termenul limită până la care se poate răspunde cererii, eventuale observații.
d) Cererile vor avea setat obligatoriu data și eventual ora până la care oferta este valabilă, moment după care cererea nu va mai fi afișată pentru a se evita cumularea de cereri expirate.
e) În lipsa primirii unei oferte de colaborare până la momentul limită setat sau în cazul în care avocatul care a făcut oferta consideră că poate prelungi termenul, aceasta va putea fi prelungită, reactivată din profilul avocatului care a postat cererea, pentru a nu repeta din nou procedura de creare a unei noi solicitări.
f) Cererea va afișa un buton cu denumirea „Mă interesează”/„Vreau să colaborăm” etc., care va avea funcționalitatea afișării pentru avocatul care a solicitat colaborarea a profilului sau profilelor colegilor care s-au arătat interesați.
g) Ulterior primirii de oferte, avocatul care a postat cererea își va alege liber colegul pe care dorește să-l contacteze, în funcție și de detaliile pe care le prezintă profilul acestuia.
4. Implementare din punct de vedere tehnic
Din evaluarea mea, limitată din punct de vedere tehnic, consider că ar trebui realizate cel puțin următoarele modificări ale platformei:
a) Crearea unei subsecțiuni (subdomeniu) în care accesul să fie făcut pe baza datelor de autentificare, secțiune similară celei denumite acum „cont avocat”. Secțiunea va afișa cererile active (prin raportate la pct. b.v. de mai jos). Acestea vor conține, pe lângă detaliile de la pct. b), și datele profilului avocatului care a postat cererea (nume și prenume conform profilului din platformă).
i. În această subsecțiune, cererea va avea un buton cu denumirea „Mă interesează”/„Vreau să colaborăm” etc., care va avea funcționalitatea afișării pentru avocatul care a solicitat colaborarea a profilului sau profilelor colegilor care s-au arătat interesați. Afișarea se va face privat, doar în profilul avocatului care a postat cererea, după apăsarea acestui buton. Pentru evitarea unei apăsări accidentale, butonul va afișa la prima apăsare un mesaj de avertisment cu un anumit text, spre exemplu: „Sunteți sigur că sunteți interesat/ă de această cerere de colaborare?” cu opțiunile: „Da, notifică avocatul solicitant”/„Nu, renunț”.
b) Crearea unei funcționalități în profilul avocatului de postare a unei cereri, care să cuprindă mai multe câmpuri, după cum urmează:
i. Domeniul de drept – care să fie un câmp din care se pot selecta limitat câmpurile pe care avocatul le poate stabili acum în propriul profil la rubrica „domenii de practică”. Eventual poate fi reevaluat conținutul actual al rubricii pentru o diversificare a domeniilor necuprinse actual.
ii. Localitatea/instanța în/la care se cere colaborarea – pentru utilizare ușoară câmpul poate fi în formă „text”, respectiv să aibă conținut liber, în care avocatul solicitant să poată menționa fie instanța, fie autoritatea în fața căreia se solicită colaborarea, fie poate menționa că colaborarea poate fi „la distanță” când, spre exemplu, se dorește o colaborare pentru consultanță pentru o anumită problemă.
iii. Onorariul retrocedat care se oferă – câmpul ar trebui să fie unul numeric, în care să se precizeze onorariul retrocedat în monedă națională. În măsura în care există anumite specificații referitoare la onorariu, acestea pot fi trecute în rubrica observații, mai jos detaliată.
iv. Activitatea avocațială care este necesar a fi prestată cât mai în detaliu arătată, dar cu evitarea oferirii de informații confidențiale – Câmpul ar trebui să fie „text liber”, să poată conține caractere alfanumerice și eventual să fie limitat la 500-1000 de caractere, dacă tehnic ridică probleme un text prea lung.
v. Termenul limită până la care se poate răspunde cererii – Este importantă includerea unui astfel de termen pentru a evita atât aglomerarea secțiunii cu cereri expirate, cât și riscul ca cereri deja rezolvate să primească în continuare oferte și să notifice inutil avocatul.
vi. Observații – în această secțiune se pot include orice alte detalii care nu se potrivesc în rubricile anterioare dar sunt necesare unei mai bune înțelegeri a cererii postate.
vii. Din cele 6 câmpuri primele 5 se impun a fi câmpuri obligatorii, fără de care cererea nu poate fi salvată și postată, pentru a se evita omiterea unor date esențiale cererii de colaborare.
viii. Cererea de colaborare expirată cu ofertele primite va putea fi menținută într-un istoric al cererilor create în măsura în care avocatul dorește după un anumit timp să colaboreze cu avocatul cu care a colaborat anterior și nu i-a reținut datele de contact.
c) Crearea unei funcționalități în profilul avocatului care să afișeze, doar acestuia, cererile de care s-a arătat interesat și, eventual, posibilitatea de a revoca oferta de colaborare, în cazul în care, spre exemplu, intervine o situație care nu-i mai dă posibilitatea să colaboreze cu avocatul solicitant.
d) Crearea unei funcționalități în profilul avocatului care să-l notifice prin e-mail dacă a primit o ofertă de colaborare ulterior postării unei cereri. Din profil opțiunea de notificare prin e-mail poate fi activată sau dezactivată, dacă se consideră că este invazivă.
5. Eventuale probleme
Problemele care ar putea fi ridicate în practică și pe care le identific la acest moment sunt cele legate de temeiul juridic în care avocații vor colabora. Astfel, pentru retrocedarea unor onorarii între avocații care nu sunt membri ai aceleiași forme de organizare legislația profesiei vorbește strict de convenții de conlucrare.
Or convențiile de conlucrare presupun în actualul format legislativ birocrație, respectiv avizare, avizare care în unele barouri este taxabilă. Acestea sunt astfel o piedică în calea colaborării punctuale dintre avocați.
Prin urmare, trebuie avut în vedere acest aspect care trebuie clarificat anterior demarării implementării acestei funcționalități, respectiv care este temeiul legal cu care UNBR este de acord, în baza căruia avocații colaborează punctual prin această funcționalitate a platformei.
În cazul în care nu se clarifică acest aspect sau se menține ca temei convențiile de conlucrare, funcționalitatea poate deveni rar utilizabilă, fapt ce ar înfrânge însuși scopul prezentei propuneri.
În ipoteza în care discutăm de necesitatea încheierii unei convenții de conlucrare pentru aceste colaborări, anexez o propunere de modificare a Statutului profesiei de avocat în sensul debirocratizării convențiilor de conlucrare.