Minuta ședinței Consiliului Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR) din 05/06 septembrie 2025

Minuta ședinței Consiliului Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR) din 05/06 septembrie 2025

11 septembrie 2025

Minuta ședinței Consiliului Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR) din 05/06 septembrie 2025

Ordinea de zi a ședinței a fost următoarea:

1. Aprobarea procesului verbal al ședinței Consiliului U.N.B.R. din data de 12 iunie 2025;
2. Măsuri de punere în aplicare a hotărârilor Congresului avocaților 2025;
3. Masuri privind organizarea examenului de primire în profesia de avocat, sesiunea septembrie 2025;
4. Aprobarea Procedurii de control a organismului de autoreglementare UNBR în materia combaterii spălării banilor și terorismului, aprobată prin Hotărârea Consiliului UNBR nr. 180-21/22 martie 2025, astfel cum a fost modificată/completată prin Hotărârea Consiliului UNBR nr. 210/12 iunie 2025 și Decizia Comisiei Permanente nr. 343/11 iulie 2025, și a Regulamentului procedurilor de control;
5. Aprobarea propunerii Casei de Asigurări a Avocaților (CAA) de modificare a Statutului CAA, în vederea clarificării modului de validare a consiliilor filialelor CAA și a propunerea de Regulament privind validarea membrilor consiliilor de administrație și a comisiilor de cenzori ale filialelor CAA;
6. Întâlnire de lucru a Consiliului UNBR cu Consiliul CAA și Președinții Filialelor CAA;
7. Aplicarea noilor prevederi ale art. 14 lit. a) din Legea nr. 51/1995; Soluționarea contestațiilor/plângerilor/solicitărilor în materia nedemnității profesionale aflate pe rolul UNBR;
8. Măsuri privind celebrarea Zilei Europene a Avocaților (25 octombrie);
9. Lucrări curente;
10. Diverse.

La ședință au participat 2 membri ai Comisiei Centrale de Cenzori (CCR) – (av. Anca-Sorina Popescu-Cruceru și av. Mihai Lucescu).
Din dezbaterile asupra ordinii de zi au rezultat următoarele:

1. Consiliul UNBR a analizat stadiul punerii în aplicare a hotărârilor Congresului avocaților 2025 și a constatat următoarele:
rezoluțiile/moțiunile adoptate de Congres au fost comunicate către destinatari (Parlament, Guvern, Ministerul Justiției, CSM);
au fost depuse în Parlament mai multe proiecte legislative pe baza celor discutate și decise în Congres, care vizează trei direcții majore:

a. Diversificarea ariei de servicii din portofoliul avocațial, prin modificarea Legii societăților nr. 31/1990, a Legii nr. 51/1995 și a Ordonanței nr. 26/2000, care urmărește:
● atestarea actelor constitutive și a hotărârilor adunărilor generale de către avocați alături de notari, pentru a garanta legalitatea și protecția cetățenilor;
● posibilitatea ca sediile societăților să fie găzduite de forme de exercitare a profesiei de avocat, cu obligația acestora de a asigura comunicarea actelor către terți;
● revenirea la reglementarea potrivit căreia actele constitutive ale asociațiilor și fundațiilor pot fi atestate de avocat.

b. Întărirea sancțiunilor împotriva avocaturii ilegale, prin propunerea de modificare a art. 348 Cod penal, care vizează majorarea pedepselor pentru exercitarea fără drept a profesiei de avocat, la închisoare de la 6 luni la 5 ani.

c. modernizarea cadrului legislativ privind exercitarea profesiei și domeniile conexe, prin modificările aduse Legii nr. 51/1995, care propun:
● reglementarea mai clară a patrimoniului de afectațiune al avocaților, prin registrul electronic, cu efecte de opozabilitate față de terți;
● posibilitatea ca avocații să dețină calitatea de administrator sau acționar în anumite societăți, cu condiția respectării independenței, confidențialității și demnității profesiei, precum și a regulilor privind conflictul de interese.
Consiliul UNBR a decis în unanimitate susținerea celor 3 proiecte de lege și agrearea la nivel principial a soluțiilor propuse (chiar dacă în procesul adoptării în Parlament vor apărarea diferențe de formă față de varianta propusă în prezent).
În ce privește propunerea privind completarea art. 126 alin. (2) din Statutul profesiei de avocat: cu faptul că împuternicirea avocațială va face dovada mandatului avocatului, în condițiile legii, în fața societăților comerciale, a instituțiilor financiar bancare, a autorităților sau instituțiilor publice sau a terților persoane fizice sau juridice de orice natură, cu privire la puterile acordate avocatului de către clientul său și orice solicitare adițională de prezentare a unei procuri autentice pe lângă împuternicirea avocațială, cu excepția situațiilor expres prevăzute de lege, nu este permisa, Consiliul a apreciat că se impune includerea acesteia la nivel de lege și a mandatat Comisia Permanentă să agreeze un proiect în acest sens și să utilizeze mijlocele necesare pentru impunerea sa la nivel legislativ.

celelalte propuneri adoptate de Congres vor fi dezbătute în cadrul unui grup de lucru de la nivelul Consiliului UNBR, care va înainta un raport scris cu privire la propunerile menționate pentru a fi analizat de Comisia Permanentă și de Consiliului UNBR.

2. Consiliul UNBR a luat act de informarea Președintelui UNBR despre concluziile participării la Întâlnirea de lucru a Ministrului Justiției cu reprezentanți ai sistemului judiciar, pe tema măsurilor prevăzute în Programul de Guvernare 2025-2028, în domeniul eficientizării justiției civile și penale (București, 4 septembrie 2025). Discuțiile au avut ca obiect, în principal:
– identificarea de soluții care să conducă la reducerea duratei de soluționare a cauzelor și punerea eficientă în executare a hotărârilor judecătorești;
– promovarea unor instrumente alternative de soluționare a litigiilor, pe cale extrajudiciară;
– instituirea cadrului legal pentru soluționarea la distanță, prin videoconferință, a litigiilor cu profesioniști;
– introducerea unor proceduri adecvate de filtrare a sesizării instanțelor judecătorești, menite să conducă la reducerea inflației de cauze care nu necesită, în mod obligatoriu, o soluționare judiciară;
– actualizarea taxelor judiciare de timbru și stabilirea acestora ca venit suport pentru investițiile în infrastructura judiciară;
– identificarea unor metode pentru eficientizarea punerii în aplicare a procedurii administrării probelor de către avocați sau consilieri juridici;
– accelerarea procesului de digitalizare pentru îmbunătățirea calității actului de justiție, cu impact direct în degrevarea activității instanțelor judecătorești și soluționarea cu celeritate a cauzelor aflate pe rolul acestora: generalizarea dosarului electronic, a procedurilor de comunicare prin mijloace electronice, instituirea domiciliului electronic, realizarea de conexiuni cu platformele electronice ale altor instituții, utilizarea instrumentelor de inteligență artificială din cadrul ședințelor de judecată.
– aspecte privind îmbunătățirea legislației care reglementează profesiile de avocat, notar și executor judecătoresc, dată fiind importanța activității acestora în realizarea actului de justiție.
Nu au participat reprezentanții CSM și ICCJ.
Ministrul justiției a propus formarea unui grup de lucru interinstituțional format din reprezentanții la vârf ai profesiilor din sistemul judiciar care să aibă ca scop analizarea și implementarea măsurilor propuse. UNBR a fost de acord cu participarea la grupul sus menționat. Legat de chestiunile privind procedura de filtru și de alternativă la soluționarea litigiilor, poziția UNBR a fost că acestea sunt viabile doar cu participarea profesioniștilor avocați, pentru a se întări garantarea dreptului la apărare a justițiabililor.

3. Consiliul UNBR a analizat impactul și implicațiile mișcării de protest a magistraților asupra sistemului judiciar și a luat act de poziția Comisiei Permanente că se impune o colaborare reală și responsabilă între toate instituțiile și profesiile juridice, prin care se pot identifica soluții durabile, capabile să redea cetățenilor încrederea în funcționarea justiției. Consiliului UNBR a decis luarea unei poziții în sensul că blocajele repetate și subfinanțarea cronică a apărării, inclusiv întârzieri majore, de luni de zile, la plata onorariilor datorate avocaților pentru activitatea desfășurată în cadrul asistenței judiciare acordate în faza de urmărire penală, nu mai sunt doar o problemă internă a sistemului de justiție, ci un risc direct pentru drepturile fundamentale ale cetățenilor și pentru stabilitatea statului de drept. În acest sens, UNBR face apel la autoritățile și toate profesiile juridice să participe la adoptarea unui Pact național pentru justiție, un document de angajament instituțional care să fie asumat de Guvern, Parlament, Consiliul Superior al Magistraturii și organizațiile profesionale, cu sprijinul societății civile.

4. Consiliul UNBR a luat act de prezentarea Președintelui UNBR referitor la serviciile juridice în era inteligenței artificiale (AI). S-a prezentat situația existentă în mai multe legislații (franceză, germană, Statele Unite, comunitară – AI Act), inclusiv jurisprudența relevantă și s-a concluzionat faptul că legislația română nu conține o definiție a consultanței juridice. S-au propus următoarele: emiterea unei poziții oficiale a profesiei privind AI în avocatură; adoptarea unor ghiduri etice și de conformitate, crearea unei grile de evaluare a instrumentelor AI (confidențialitate, guvernanță, audit, conformitate cu deontologia), instruirea digitală (inițială și continuă) a avocaților, adaptarea legislației pentru a integra explicit noile cerințe AI Act (Regulamentul 2024/1689) etc.
Consiliul UNBR a aprobat crearea unei comisii de lucru care să aibă ca obiect propunerea unei legislații privind protecția profesiei de avocat în sfera AI.

5. Consiliul UNBR a luat act de informarea privind stadiul aprobării Cererii de finanțare din fonduri nerambursabile pentru proiectul platformei e-unbr / conectarea cu ECRIS V și a validat măsurile întreprinse pana în prezent; în cadrul ședinței s-au discutat măsurile corespunzătoare ce trebuie luate de UNBR pentru ca, în momentul în care platforma ECRIS V ar urma să funcționeze, să poată fi utilizată și platforma noastră.

6. Pe baza mandatului acordat conform Hotărârii Consiliului UNBR nr. 210/12.06.2025, Comisia Permanentă a analizat proiectul Procedurilor de control în aplicarea Legii nr. 129/2019 și proiectul Regulamentului procedurilor de control cu modificări/completări față de varianta din ședința Consiliului UNBR din 12.06.2025, care a fost discutată și în Congresul avocaților. S-a decis să se propună Consiliului UNBR amânarea intrării în vigoare a acestora până la 01.01.2026, pentru a fi comunicate la barouri în vederea trimiterii de propuneri/observații până la 01.11.2025, pentru a putea fi centralizate și analizate în ședința Consiliului UNBR din 12/13 decembrie 2025.

7. Consiliul UNBR a fost informat despre decizia Comisiei Permanente privind componența Comisiei naționale a examenului în vederea dobândirii titlului profesional de avocat stagiar și de primire în profesia de avocat a persoanelor care au absolvit examenul de definitivat în alte profesii juridice – sesiunea 21 septembrie 2025 – și a decis aprobarea acesteia. În ce privește membrii propuși pentru comisiile de examen, s-a mandatat Președintele Comisiei naționale de examen să decidă componența comisiilor de examen, conform prevederilor Regulamentului de examen, în baza listei aprobate de Comisia Permanentă.

8. Consiliul UNBR a luat act de tema Zilei Europene a Avocaților (ZEA) 2025 decisă la nivelul Consiliului Barourilor Europene (CCBE) – https://www.ccbe.eu/actions/european-lawyers-day/ : Convenția Consiliului Europei privind protecția profesiei de avocat (The Council of Europe Convention on the Protection of the Profession of lawyer). Consiliului UNBR a aprobat ca celebrarea să aibă ca obiectiv necesitatea ratificării cât mai grabnice a Convenției de către autoritățile competente române. Se vor organiza și da publicității interviuri privind tematica cu următorii:
– Thierry Wickers – Președinte CCBE
– Ivaylo Dermendjiev – Președinte Baroul Bulgaria
– Alexis Anagnostakis – Baroul Atena
– Asimina Strimpa – Președinte Baroul Katerini
– Chris Mouscos – Baroul Cipru
– Dorin Popescu – Președinte Uniunea Avocaților din Moldova.
De asemenea, Președintele UNBR va emite un comunicat legat de tematică. Concomitent se va continua tradiția organizării Avocart, iar barourile sunt încurajate să organizeze manifestări cu tematica ZEA.

9. În cadrul întâlnirii de lucru a Consiliului UNBR cu Consiliul CAA și Președinții Filialelor CAA (din 06.09.2025) au fost analizate măsuri de protecție financiară sustenabilă a fondurilor aflate la dispoziția CAA/filialelor, inclusiv prin mecanisme de investire diversificată a acestora, ținând cont de prevederile Hotărârii Consiliului UNBR nr. 57/29-30 martie 2024; în cadrul ședinței au fost prezentate realizările și evoluția investiției Corpore Sano 1 de la Techirghiol (2013-2024) și propunerea cu privire la realizarea unui nou centru de sănătate cu regim sanatorial.

10. Consiliul UNBR a luat act și a dezbătut materialele aferente celorlalte puncte ale ordinii de zi, inclusiv Tabelul de lucrări (43 lucrări), inclusiv propunerea Casei de asigurări a Avocaților (CAA) de modificare a Statutului CAA, în vederea clarificării modului de validare a consiliilor filialelor CAA și propunerea de Regulament privind validarea membrilor consiliilor de administrație și a comisiilor de cenzori ale filialelor CAA.

11. Consiliul UNBR a ratificat 20 de solicitări de ajutor financiar din Fondul de Solidaritate a Avocaților, aprobate de către Comisia Permanentă. Pentru cazuri medicale grave ale unor avocații aflați în exercițiul profesiei sau pensionați, care au determinat costuri ce nu sunt suportate de la bugetul de stat, ajutoarele se ridică la un cuantum de aproximativ 443.000 lei.