Calitatea de funcţionar public a expertului tehnic judiciar. Profesia liberală nu exclude această calitate însă analiza pentru fiecare categorie profesională în concret trebuie făcută pornind de la normele speciale ce îi reglementează statutul

Calitatea de funcţionar public a expertului tehnic judiciar. Profesia liberală nu exclude această calitate însă analiza pentru fiecare categorie profesională în concret trebuie făcută pornind de la normele speciale ce îi reglementează statutul

31 octombrie 2014
 

noutati
noutati

Calitatea de funcţionar public a expertului tehnic judiciar. Profesia liberală nu exclude această calitate însă analiza pentru fiecare categorie profesională în concret trebuie făcută pornind de la normele speciale ce îi reglementează statutul

Decizia ÎCCJ nr. 20 din 29.09.2014,  publicată in Monitorul Oficial nr. 0766 din 22.10. 2014

În urma sesizării formulate de către Curtea de Apel Craiova, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost solicitată pentru pronunţarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea de principiu a modalităţii de interpretare a dispoziţiilor art. 175 alin. (1) şi (2) din Codul penal privind funcţionarii publici, respectiv dacă expertul judiciar este funcţionar public în sensul alin. (1) ori alin. (2)

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie  a stabilit că expertul tehnic judiciar este funcţionar public în conformitate cu dispoziţiile art. 175 alin. (2) teza întâi din Codul penal.

Curtea a reţinut că art. 175 alin. (2) din Codul penal asimilează funcţionarului public şi persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autorităţile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestuia cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public.

În opinia Curţii, condiţiile prevăzute de art 175 alin (2) sunt îndeplinite de expertul judiciar întrucât acesta exercită un serviciu de interes public – întocmirea de expertize în vederea aflării adevărului şi soluţionării cauzelor aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti sau instrumentate de către organele de urmărire penală -, serviciu pentru care a fost învestit de către o autoritate publică (Ministerul Justiţiei).

Curtea argumentează că unele dintre persoanele care exercită profesii liberale sunt considerate „funcţionari publici”, în condiţiile art. 175 alin. (2) teza a doua din Codul penal, atunci când, deşi funcţionează în baza unei legi speciale şi nu sunt finanţate de la bugetul de stat, exercită un serviciu de interes public şi sunt supuse controlului sau supravegherii unei autorităţi publice.     Aşadar, sunt asimilaţi funcţionarilor publici şi persoanele fizice care exercită o profesie de interes public pentru care este necesară o abilitare specială a autorităţilor publice, aşa-numitele profesii liberale.

În hotărâre se mai arată însă că îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 175 alin. (2) din Codul penal trebuie analizată pentru fiecare categorie profesională în concret, pornind de la normele speciale ce îi reglementează statutul. În acest sens, au relevanţă dispoziţiile art. 7 şi 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară, conform cărora calitatea de expert tehnic judiciar se dobândeşte pe bază de examen, care se organizează de Ministerul Justiţiei. De asemenea, art. 6 din actul normativ mai sus indicat stipulează că experţii tehnici se pot constitui în asociaţii profesionale, în condiţiile legii, iar conform art. 4 alin. (1), în scopul coordonării şi îndrumării, din punct de vedere administrativ şi metodologic, precum şi al controlului activităţii de expertiză tehnică judiciară, în cadrul Ministerului Justiţiei funcţionează Biroul central pentru expertize tehnice judiciare.