Propunerile din proiectul noului cod fiscal cu impact asupra profesiilor libere

Propunerile din proiectul noului cod fiscal cu impact asupra profesiilor libere

27 februarie 2015
 

noutati
newsletter_header

  • Propunerile din proiectul noului cod fiscal cu impact asupra profesiilor libere

În ședința de guvern  din data de  18 februarie 2015, au fost introduse pe ordinea de zi, în primă lectură, proiectele noului Cod Fiscal și cel al Codului de Procedură Fiscală. În aceeași zi, acestea au intrat în dezbatere publică și pot fi consultate aici.

Deși proiectul cuprinde modificări de anvergură la majoritatea capitolelor, în cele ce urmează ne vom referi la modificările care vor avea impact asupra profesiilor libere și asupra avocaturii în special.

Definirea „profesiei libere” în scop fiscal

În cadrul titlului  I „Dispoziţii generale”, se propune includerea definiţiei „profesiei libere” în scop fiscal, modificarea definiţiei activităţii independente și introducerea criteriilor care îndeplinite cumulativ definesc existenţa unei activităţi independente în general și a profesiei libere în special.

Conform proiectului,  profesii libere”reprezintă  acele ocupaţii exercitate pe cont propriu de persoane fizice, potrivit actelor normative speciale care reglementează organizarea şi exercitarea profesiei respective.

Profesiile libere îndeplinesc următoarele condiţii cumulative: existența unui cod etic/deontologic, a unui nivel specific/corespunzător de pregătire pentru practicarea profesiei și a unui corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare și supraveghere a profesiei;

În ceea ce privește noțiunea generică de activitate independentă, care include și profesiile libere, aceasta este redefinită, fiind introduce și criteriile cumulative  pentru considerarea unei activități ca fiind independente.

Potrivit proiectului,  activitate independentă  este ”orice activitate desfășurată de către o persoană fizică, cu regularitate, pe cont propriu, în scopul obținerii de venituri. Definirea activității independente presupune îndeplinirea cel puțin a următoarelor criterii:

–          persoana fizică dispune de libertatea de alegere a desfăşurării activităţii, a locului de desfăşurare a acesteia și a programului de lucru;

–          activitatea poate fi desfăşurată pentru unul sau mai mulţi clienţi;

–          riscul inerent activității desfășurate este asumat de contribuabil;

–          acitivitatea se poate desfășura prin utilizarea patrimoniului afacerii și/sau utilizarea bazei materiale a clientului, a capacității intelectuale și/sau a prestației fizice, în funcție de specificul activității;

–          desfăşurarea activității se realizează direct sau cu personalul angajat în condiţiile legii.

Definirea veniturilor din profesii libere

Spre deosebire de codul fiscal în vigoare, care definește aceste venituri prin referire la calitatea de avocat, notar etc a celor care le obțin,   proiectul le definește prin raportare la  serviciile cu caracter profesional pe care le prestează profesionistul, potrivit actelor normative speciale.

Astfel, potrivit art Art. 66. Din proiect

” (1) Veniturile din activităţi independente cuprind veniturile din activităţi de producție, comerț, prestări de servicii, veniturile din profesii libere şi veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, inclusiv din activităţi adiacente.

(2) Constituie venituri din profesii libere veniturile obţinute din prestarea de servicii cu caracter profesional, potrivit actelor normative speciale care reglementează organizarea şi exercitarea profesiei respective.”

Principalele schimbări propuse în materia impozitării veniturilor din activități independente

Se propune diminuarea cotei de impozit pe venit de la 16%, la 14%,  aplicată asupra venitului impozabil realizat începând cu data de 1 ianuarie 2019, pentru determinarea impozitului corespunzător fiecărei surse din mai multe  categorii de venituri, inclusiv  activități independente.

În ceea ce privește condiţiile generale pe care trebuie să le îndeplinească cheltuielile efectuate în scopul desfăşurării activităţii independente pentru a putea fi deduse, proiectul prevede o serie de schimbări.

O propunere constă în  modificarea plafonului stabilit pentru deductibilitatea cheltuielilor reprezentând cotizaţii plătite asociaţiilor profesionale. Astfel, potrivit proiectului, sunt deductibile limitat cotizaţiile  plătite la asociaţiile profesionale în limita a 4000 euro annual. În prezent, aceste cotizații sunt deductibile în limita a 2% din baza de calcul.

Potrivit proiectului, la stabilirea venitului net anual din activitati independente sunt cheltuieli deductibile limitat și sumele plătite în scopul personal al contribuabilului, indiferent dacă activitatea se desfăşoară individual sau într-o formă de asociere, în limita echivalentului în lei a 650 euro anual pentru fiecare persoană, reprezentând:

–          contribuţii la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr.204/2006 şi cele reprezentând contribuţii la fonduri de pensii facultative, calificate astfel în conformitate cu legislaţia privind pensiile facultative de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, administrate de către entităţi autorizate stabilite în state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European;

–          prime de asigurare voluntară de sănătate, plătite în scopul personal al contribuabilului, conform Legii nr.95/2006 privind  reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare.

Însă. pe de altă parte, se propune eliminarea din sfera cheltuielilor deductibile a celor  reprezentând contribuţii de asigurări sociale de sănătate prevăzute la titlul V – „Contribuţii sociale obligatorii”, pentru contribuabili,  indiferent dacă activitatea se desfășoară individual şi/sau într-o formă de asociere.

La stabilirea venitului net anual / pierderii nete anuale, se propune deducerea  limitată a cheltuielilor reprezentând contribuţii de asigurări sociale pentru contribuabili, potrivit legii, datorate în limita anuală stabilită potrivit prevederilor  Titlului V – „Contribuţii sociale obligatorii”, indiferent dacă activitatea se desfășoară .individual şi/sau într-o formă de asociere. Deducerea cheltuielilor se efectuează de organul fiscal competent la recalcularea venitului net anual/ pierderii nete anuale.

Veniturile pentru care se datorează contribuţia și cotele de contribuţii

În ceea ce privește veniturile pentru care se datorează contribuţia și cotele de contribuţii, conform art. 136 , alin. 1, li b) din proiect,  sunt supuse contribuţiilor de asigurări sociale veniturile din activităţi independente, definite conform art. 66.

Conform art 66, alin 2 din proiect, ”constituie venituri din profesii libere veniturile obţinute din prestarea de servicii cu caracter profesional, potrivit actelor normative speciale care reglementează organizarea şi exercitarea profesiei respective”.

Însă art. 149 din proiect prevede excepţii specifice privind veniturile din activităţi independente, respectiv ”persoanele fizice asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, care nu au obligaţia asigurării în sistemul public de pensii, precum şi persoanele care au calitatea de pensionari, nu datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile prevăzute la art. 136 alin. (1)  lit. b)”.